Mind and Life Europe “Individual and Societal Change from the Contempaltive Perspective”. Berlin. Första kvällen. 

“Jag vet”, säger Tania Singer, “jag trodde också att medkänsla och empati var samma sak! Eller hur Matthieu, visst var det så?”
Det regnar över Berlin den här första kvällen på det första seminariet i Mind and Life Europas regi. Denna spännande rörelse som en gång i tiden startades av Dalai Lama och ett antal forskare och som nu öppnar lokala kontor, ett av dem i Europa.

Tania Singer, hon som på ett sådant livligt sätt håller inledningsanförandet där i talarstolen inför 400 forskare, psykologer, meditatörer från 29 länder är neuroforskare och leder Department for Social Neuroscience vid Max Planck-institutet. Och Mattieu, som sitter där
på första bänk bara några stolar bort i sin gula och röda klädnad, är den tibetanska munken Mattieu Ricard, som nu bor i Nepal, är författare och Dalai Lams franske tolk och som en gång i tiden forskade på genetik vid Pasteurinstitutet.

Han nickar mot Tania, jo så var det, hon hade lagt försökspersoner i MR-kameran, låtit dem se hemska bilder och bett de känna med de olyckliga, fattiga, skadade. Och visst kände de med, så mycket kände de att deras eget smärtcentra aktivierades, det syntes tydligt på Tanias bilder av deras hjärnor. Empatin finns, konstaterade hon lycklig, andras smärta föder vår egen smärta.
Så mötte hon Mattieu och bad honom och några av hans munkkolleger ligga där i MR-tunneln och känna vad hon trodde var empati. Förvånat såg hon att de inte alls kände någon smärta, tvärtom var det cellerna i deras lustcentrum som lyste upp när de tänkte på sårade, sköra och skadade.

“Men vad är det här, sa jag till Mattieu, vad gör ni där inne? Känner ni ingen empati? Njuter ni när andra lider?”, berättar Tania och på första bänk hör jag någon som skrattar.
Och munken berättar för henne att när han möter andra som lider känner han stark värme, stor ömhet, som “ett mor som ser på sitt barn”. Han känner för dem, men lider inte med.

“Ok”, sa Tania, “men kan du ändra ditt medvetandetillstånd? Kan du ta och försöka känna deras lidande i dig.”
Mattieu Ricard sköts åter in i MR-kamaran och visst kunde han, de numera välbekanta smärtcentra Tania förut sett hos sina försökspersoner lös upp på skärmen. Men efter ett tag ropade Mattieu, “Kan vi sluta nu, det här är alldeles för smärtsamt.”
Det var då Tania insåg att empati och medkänsla inte bara är två olika ord, det är ur biologisk synvinkel två helt skilda saker, två helt skilda nätverk i hjärnan.

 Empati och medkänsla inte bara är två olika ord, det är ur biologisk synvinkel två helt skilda saker, två helt skilda nätverk i hjärnan

Sedan dess har hon och hennes kolleger gjort många och intressanta försök som inte bara visar på de här olika systemen utan också bevisar att den där medkänslan går att träna upp. Ja, efter en enda veckas love-and-kindness-träning förändras försökspersonernas sätt att ta emot andras smärta, och några alldeles nya försök visar också att medkänsla, till skillnad mot empati, faktiskt sänker upplevelsen av smärta i den egna kroppen. Troligen för att de olika nätverken drar igång olika signalsubstanser.
“Medkänsla stimulerar lustcentra och frigör därför kroppens egna 
opiater”, säger Tania. “Ja, jag vet det låter respektlöst, en sådan paradox, lust som får dig att vilja lindra andras lidande.”

Tania är entusiastisk. Just nu har hon och hennes kolleger 200 försökspersoner som genomgår en ett år lång medkänslokurs. Tre olika meditationsformer ska de träna på och under tiden kollas de på längden och tvären: hjärta, hormoner, stress, humör, konkurrensvilja, samarbete … ja listen på alla de parametrar som forskarna har koll på är hur lång som helst. Och trots att försökerpersonerna måste meditera varje dag och genomgå en massa olika försök har ännu så länge bara 3% hoppat av:

“Tre procent”, ropar Tania, “ni som är forskare här i salen fattar hur fantastiskt det är, det borde få oss att bli antagna till Gunniess rekordbok.”

FOTO Peter Heresey, Unsplash

 

 

 

 

 

 

 

MER OM EMPATI

LÄR DIG LEDA EXISTENTIELLA SAMTAL