Skärmbild_2013-09-23_08_33Klockan blev 12, 01, 02 och jag kunde fortfarande inte sova. Huvudet var piggt och uppesittaraktigt. Jag släckte, jag tände, släckte igen – och så såg jag på tv i mobilen. Bilderna flimmrade, rösterna pratade i mina hörlursöron. Tråkigare och tråkigare program satte jag på och till slut somnade jag medan en riktigt dålig dokumentär på Netflix fortsattte att mala en timme till och vävde sig in i mina öron.

Jag erkänner, jag missbrukar natt-tv-via-mobilen. Och nu går det inte längre. Dags för avgiftning, dags att ta tillbaka den verkliga natten, den mörka där tankarna tar sig ovana vägar och stör insomningen.

LÄS HÄR varför man bör sluta att sova med sin mobil.

I mitt lustfyllda sökande på nätet efter fler svar på frågan vad det är att vara människa hittade jag nu på morgonen en samlingssida för sömnlösa. Det är Jeremy Dean som på sin PsyBlog har lagt upp nio länkar till allt från 8 oväntade effekter av att motarbeta besvärliga tankar till 6 sätt att somna fort. Ska läsa framåt eftermiddagen. Sedan till kvällen lägga mobiltelefonen i köket och absolut inte gå och hämta den.

Själv tog jag till slut till det där trickset jag lärde mig på minfulnessinstruktörskursen: Räkna sakta bakåt från 500, villar du bort dig börja om, och somnade till slut strax efter två.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPrint this pageEmail this to someone

Vad tänker och känner du?